Welkom
in de leeszaal.

Neem plaats en blader door nieuws, verhalen, interviews en anekdotes van onze klanten, de designers en developers en mensen in Nederland en daarbuiten die geïnspireerd zijn door de Solutions van bond.

Verhogen van de vindbaarheid van je site of platform

Verhogen van de vindbaarheid van je site of platform

Er zijn veel nieuwe ontwikkelingen op SEO gebied. Wie in 2021 bovenaan wil blijven in Google, moet met de veranderingen meegaan. In dit artikel bekijken we wat je WEL en NIET moet doen om hoger in de zoekresultaten te komen.

NIET: Geen responsieve site of platform hebben

Meer mensen dan ooit bezoeken site of platforms via mobiele apparaten (soms wel meer dan de helft, zien we in statistieken). Als een bezoeker snel informatie zoekt en ze komen op een site met priegelige teksten, dan zijn ze er snel klaar mee. En weg zijn je nieuwe bezoekers. Google stelt  gebruikerservaring voorop en omdat responsieve site of platforms nu eenmaal een stuk fijner zijn voor de gebruikers, wordt jouw voor mobiel geoptimaliseerde site beter gevonden.

WEL: Optimaliseer voor uitgelichte zoekresultaten

Google wil met zijn zoekresultaten direct antwoord geven op zoekvragen. Een voorbeeld zijn uitgelichte zoekresultaten oftewel ‘featured snippets’. Een featured snippet is een kadertje met een korte preview van het antwoord, met een afbeelding en een link naar de bron. Als jouw site of platform zo’n kadertje heeft, kan dit voor een hogere CTR zorgen.

Click Through Rate (CTR) of doorklikratio is de verhouding tussen het aantal vertoningen van een advertentie, link of webpagina en het aantal keer dat erop geklikt wordt.

Wil je dat Google jouw pagina gebruikt voor een uitgelicht zoekresultaat, maak dan een lijstje met simpele, veelgehoorde vragen en creëer goed vindbare content die kort en duidelijk antwoord geeft op die vragen.

NIET: Voor Google schrijven

Teksten schrijf je voor de bezoeker, niet voor Google. Als het je al lukt om met een slecht geschreven blog bovenaan te komen in Google, dan blijven je bezoekers toch niet lang hangen. Je toppositie in Google ben je snel kwijt. De zoekmachine heeft namelijk een zelflerend algoritme (Google noemt sit RankBrain). RankBrain heeft snel door of jouw content wel echt relevant is. Niet doen dus, blijf jezelf.

WEL: Zorg voor goede (visuele) content

Niet alleen relevante, goed geschreven en boeiende teksten zijn belangrijk. Sterke visuele content is ook van belang. Het oog wil ook wat. Bezoekers willen naast inhoud ook graag mooie beelden zien. Zorg voor foto’s, gifs, infographics en video’s. En geen stockbeelden, die kennen we wel. Maak zelf een korte video, dat is tegenwoordig heel goed te doen. Maak je bezoekers blij en vertel je eigen verhaal. Niet te lang natuurlijk; hou het kort en bondig.

NIET: Geen Google Mijn Bedrijf vermelding hebben

Heb je nog geen Google Mijn Bedrijf vermelding? Ga die dan snel aanmaken! En het is gratis. Wat voor een soort organisatie je ook hebt, Google Mijn Bedrijf is essentieel voor je vindbaarheid. Je geeft met deze vermelding de belangrijkste gegevens van je bedrijf gelijk in beeld.

Voorbeeld: als je zoekt op de naam van een bedrijf of organisatie, krijg je rechts van de zoekresultaten de ‘Knowledge Card’, met daarin extra informatie over het bedrijf. Je kan die info over je bedrijf zelf beheren. Dat heeft Google Mijn Bedrijf. De bedrijfsgegevens uit Google Mijn Bedrijf gebruikt Google daarnaast in de ‘Local Pack’, het overzicht met lokale bedrijven in de zoekresultaten. Voorbeeld van bedrijfsgegevens die rechts worden getoond zijn telefoonnummer, site, routebeschrijving, openingstijden, producten en het laatste nieuws of interessante artikelen.

WEL: Voortdurend je site verbeteren

Een supermarktmanager loopt ook elke dag door zijn winkel. Waarom zou jij dat niet doen? Om goed gevonden te worden is het belangrijk te weten welke verbeterpunten er zijn. En er is veel laaghangend fruit.  

Bij bond for web solutions maken we periodiek site audits. In een handige en praktische rapportage vind je elke keer een aantal simpele verbeterpunten; is er sprake van dubbele content, is er voldoende aangedacht gegeven aan ‘metatags’, is de content van de site relevant? Zijn er technische verbeteringen? Hoe doe je het ten opzichte van je belangrijke concurrenten? Hoe snel is je site en welke pagina’s converteren het beste?

NIET: Denken dat je site snel laadt

Het kan altijd beter. Tevreden achterover gaan zitten is geen optie. Google beoordeelt namelijk de tijd die je site of platform nodig heeft om te laden. ‘Mobile first’ betekent dan ook dat de site als eerste geoptimaliseerd is voor mobiele bezoekers. Snelheid bepaalt mede de ranking in de zoekresultaten. Hoe sneller, hoe beter.

Google bepaalt de snelheid én gebruikerservaring in de zoekresultaten. Worden er zware afbeeldingen gebruikt, dan krijg je een lage score. Worden er (veel) scripts geladen voordat de inhoud getoond wordt? krijg je een lage score. Past de essentiële content boven de vouw niet in 14 kB? Gaat de score verder omlaag. Het scherm van de bezoeker moet namelijk direct gevuld worden met relevante content. Test zelf maar eens.

(Een site bestaat uit allerlei onderdelen. Eén daarvan is de zogeheten vouw. Dit is het gedeelte van een pagina dat zichtbaar is zonder te scrollen.)

Test regelmatig de snelheid van je site of platform én blijf verbeteren!