Inzichten

Perspectieven op trends die de relatie vormgeven tussen technologie, het bedrijfsleven en mensen

Er is onderzoek en inzicht voor nodig - om tot de beste oplossingen te komen - en daarom steken we daar veel tijd in. Want alleen door kennis te delen, kunnen we samen tot bloei komen.

Hoe kan jouw site beter gevonden worden?

Hoe kan jouw site beter gevonden worden?

Wat is SEO? 

SEO staat voor 'Search Engine Optimization' ofwel: zoekmachine optimalisatie. Dit houdt in dat je je website verbetert, zodat je beter gevonden wordt in zoekmachines. Door middel van SEO wordt de website voorzien van extra informatie waardoor de populariteit van de site toeneemt. Doordat de polulaiteit verhoogd wordt, wordt de site beter gevonden.

Beter vindbaar zorgt voor meer bezoekers, meer klanten of nieuwsbrief lezers. Meer reuring is goed.

Zijn meer bezoekers ook relevant?

Zoekmachines zoals Google brengen een volgorde aan in de websites die ze tonen wanneer iemand een zoekwoord intypt. Hoe 'relevanter' een zoekmachine je website vindt, hoe hoger je komt in de zoekresultaten.

Een veel voorkomende misvatting is dat het alleen maar gaat om die hoge positie. Dit is weliswaar belangrijk, maar niet de enige factor die van belang is. Een hoge positie voor woorden waar niemand op zoekt of voor een zoekopdracht die totaal niet relevant is, levert namelijk geen waardevolle bezoekers op.

Met SEO optimaliseer je je website om bij de juiste zoekwoorden bovenaan in de zoekresultaten te komen. 

SEO bestaat grofweg uit 4 stappen:

  1.  Zoekwoord analyse

  2.  Techniek optimaliseren

  3.  Teksten optimaliseren

  4.  Linkbuilding

Zoekwoord analyse

In deze eerste stap bepaal je de zoekopdrachten die relevant zijn voor je website. Een zoekopdracht is relevant als deze vaak door je doelgroep wordt ingetikt en een hoge conversiewaarde heeft. 

Je wilt dus antwoord op de vraag: op welke woorden wordt er online vaak gezocht naar de producten of diensten die mijn bedrijf biedt? Want bij deze zoekwoorden is de kans groot dat een klant op zoek is naar je website. Dit zijn de 'zoekwoorden' die voor je bedrijf relevant zijn. 

Met een zoekwoordenplanner kom je daar heel eenvoudig achter. Bond for web solutions voert voor jou zoekwoord analyses uit en past deze toe in je site.

Techniek optimaliseren 

Nu je de juiste zoekwoorden hebt verzameld, kijk je naar de technische kant. Linken de pagina's van je website onderling met elkaar? Staat er bijvoorbeeld op de pagina met informatie over je producten een link naar de contactpagina waar je openingstijden staan? En staat in die link het juiste zoekwoord? Een goede tekst voor de link is bijvoorbeeld: 'Wij zijn ook in het weekend geopend, tijdens de volgende openingstijden.' 'Openingstijden' is hier het juiste zoekwoord. 

Google toont ook de URL's in de zoekresultaten. Zijn de URL's van je webpagina's goed leesbaar? Een goede URL bevat geen rare karakters die een klant niks zeggen en waar dus minder op wordt geklikt, zoals: 'www.websitenaam.nl/?pageid=123&source=abc'. Een goede URL voor bijvoorbeeld een contactpagina is: http://www.websitenaam.nl/contact/. Nog een stapje verder is controleren of de HTML van de webpagina’s voldoet. 

Bond zorgt voor een technisch geoptimaliseerde site.

Teksten optimaliseren 

Zodra de website technisch helemaal in orde is, denk je na over de teksten. Belangrijk hierbij is dat hoe meer de teksten zijn toegespitst op de juiste zoekwoorden, hoe meer bezoekers je via Google krijgt. Het verwerken van de zoekwoorden in de titel, tussenkopjes en inhoud van de alinea's zorgen ervoor dat je website beter gevonden wordt. 

Stop je teksten niet vol met zoekwoorden. Google straft het overmatig gebruik van zoekwoorden. Google zorgt er dan voor dat je website lager in de zoekresultaten verschijnt. 

Tip! Zijn de teksten met zoekwoorden prettig om te lezen? Dan zit je goed.

Linkbuilding 

Wanneer andere websites linken naar je website, heeft dit een positief effect op je positie in zoekresultaten. Google neemt deze vermeldingen namelijk mee in de beoordeling over hoe relevant je website is voor een bepaalde zoekopdracht. Deze vermeldingen zijn als het ware een soort aanbevelingen. En hoe meer van deze aanbevelingen, hoe groter je relevantie volgens Google.

Zoekmachines kijken echter niet alleen naar de hoeveelheid aanbevelingen, maar ook naar de context ervan. Wat is het onderwerp van de webpagina die naar je linkt en hoe luidt de tekst die in die betreffende link wordt gebruikt? Zijn die relevant voor je bedrijf? 

Zoals je ziet draait het bij SEO vooral om relevantie en eerlijkheid. Komen URL's, links en tussenkopjes niet alleen goed overeen met zoekwoorden, maar ook met de inhoud van je website? Zoekmachines worden steeds gerichter in hun selectie, wat kwalitatief betere zoekresultaten oplevert. Want uiteindelijk zou het toch voor iedereen het mooist zijn wanneer er alleen nog websites in zoekresultaten terechtkomen die daadwerkelijk relevant zijn?

Vraag: Hoeveel sites verwijzen er naar jouw site?

Het team van bond for web solutions volgt continu de ontwikkelingen en hebben trainingen gevolgd in de Google Analytics Academy.